02.02.17 מאת: yaeloren

התפתחות ומשחק בשנת החיים הראשונה

קשר חיובי וחם בין ההורה לתינוק הוא חלק מרכזי בעולם המשחק של התינוק ותורם להתפתחותו.

הקשר בין האם לתינוקה מתחיל עוד בתקופת ההריון, אנחנו מדמיינות את התינוק המיוחל, לקראת הלידה האם מתכוננת לקבלת התינוק בעולמה, ורגע הלידה מהווה את "ניפוץ הפנטזיה" (ד.סטרן). הקשר אינו מתחזק ברגע, זה תהליך גם עבור האם וגם עבור התינוק. לאם לוקח זמן ליצור קשר עם תינוקה והרבה תלוי במזג של התינוק, אם הוא תינוק נח, רגוע או להיפך. התינוק – תחילה רואה באם כסביבה להרגעה שלו ולסיפוק צריכיו (וויניקוט), אין לו יכולת להמתין או לשלוט בדחפים שלו, כמו ברעב.

הקשר בינהם מתחזק כאשר התינוק הופך להיות תגובתי כלפיי ההורה למשל בחיוך חברתי, צחוק מתגלגל או חיפוש במבט.

משחק- (על קצה המזלג…) פעילות שמטרתה לגרום להנאה, כיף וסיפוק מיידי. המשחק הוא צורך אנושי. באמצעות המשחק אנחנו לומדים: להכיר את העצמי, את הסביבה, לשלוט בגופינו, לבטא רגשות ומחשבות.

השלב הראשון של המשחק נקרא משחק פונקציונאלי, מלווה את התינוק והפעוט בשנתיים הראשונות לחיים, משמש בעיקר ביטוי לצרכים של הילד: לתנועה שלו במרחב, הצורך בחזרתיות על מנת לשכלל מיומנויות. משחק בעיקר עם הגוף שלו ומחדד את חושיו כהתנסות סנסו-מוטורית.

מתי מתחילים לשחק?

המשחק מתחיל כבר בשלבים ממש מוקדמים של הינקות. לדוגמא: כבר בזמן ההנקה, התינוק שמסיים לינוק וחש סיפוק לתחושת הרעב משחק עם השד, משחק של חיוכים, משחק עם הגוף: הבאת ידיים לפה, רגליים לפה, מחכך שתי רגליו.

עם אילו איברים ניתן לחקור?
עיניים,ידיים, פה. תהליך החקירה מתחיל ממיקוד מבט, הבאת חפצים אל הפה, הושטה, העברה מיד ליד, שכלול מניפולציה עדינה.

התפתחות התנועה בשנה הראשונה היא רצף מדהים שמשתכלל משכיבה על הבטן ועל הגב ליכולת להתהפך ממנח אחד לשני, לנתק יד להושטה לצעצוע, ניידות בזחילה על הגחון, יכולת שמירה על ישיבה יציבה , שכלול הניידות בזחילת שש, יכולת התיישבות ,משיכה לעמידה, עמידה עצמאית, ניידות בעמידה בצורת שיוט והליכה ראשונית.

אתן כאן סקירה כללית של אבני הדרך בכל טווח גילאים ואילו צעצועים או משחקים יכולים להתאים.חשוב להבהיר שקיים טווח רחב בתוך הנורמה להשגת אבני דרך מוטוריות.

גילאי  0-3 חודשים:

התינוק שוכב על הבטן, מתמודד עם הרמת הראש
בשכיבה על הגב- מתמודד עם היכולת להביא את הראש למרכז וידייו לקו האמצע
מבחינת החושים שלו:
ראייה: מתחילה ממרחק של 30-40 ס"מ / המרחק לפניה של האם בעת האכלה, רואה בעיקר צללים וקונטרסטים של אור, עד לבשלות מלאה.
שמיעה: יש העדפה לקולות אנושיים, זיהוי קולות ההורים
מגע: עדיפות למגע עמוק, נרגע באחיזה קרובה לגופינו.

משחקים מתאימים: צעצועים טבעתיים דקים המעודדים תפיסה מתוך רפלקס הגרספ בכפות הידיים כמו למשל: כדור חרוזים. אלו מאפשרים הבאתם לכיוון הפה, היכרות עם קו האמצע של הגוף. משחק של מעקב מבט מול פני ההורה. ספר לשכיבה על הבטן (שחור ולבן ואח"כ צבעוני), הפנים של ההורה הם הצעצוע ההתפתחותי הכי מתאים לשלב זה!

כדור חרוזים. מאפשר תפיסה בשתי ידיים והבאתו לכיוון קו האמצע לחקירה דרך הפה. צעצוע נהדר ופריט חובה

כדור חרוזים. מאפשר תפיסה בשתי ידיים והבאתו לכיוון קו האמצע לחקירה דרך הפה. צעצוע נהדר ופריט חובה

גילאי 4-6 חודשים:

מתחילה הושטת ידיים לחפץ
תפיסת הרגליים עם הידיים
התהפכות אל הצדדים ואח"כ לבטן
שכלול השכיבה על הבטן- ניתוק בית חזה ונשיאת משקל על כפות הידיים
בשכיבה על הבטן התינוק מתחיל להסתובב סביב צירו
התמודדות עם הושבה ראשונית על ההורה

משחקים מתאימים: צעצועיים טבעתיים צבעוניים, רעשנים, ספר קשיח (הושבה- דפדוף), התאמת הסביבה והגבהת המשחקים לעידוד של ניתוק בית החזה בשכיבה על הבטן. גרביים מרשרשות לעודד הבאת רגליים לידיים, מעודדי זחילה למינהם, הושבה על רגלי ההורה, כפות רגליים חשופות או לפחות מכנס ללא רגליות על מנת להקל על התינוק לגלות את רגליו ולאפשר לו תנועה.

קופסא בדרך למדף הספרים שתורמת בהתאמת הסביבה ועידוד של ניתוק מהקרקע.

קופסא בדרך למדף הספרים שתורמת בהתאמת הסביבה ועידוד של ניתוק מהקרקע.

גילאי 7-10 חודשים:

זחילת גחון
ניתוק יד לחפץ בשכיבה על הבטן
התהפכות מהבטן לגב
ישיבה יציבה
זחילת שש רסיפרוקלית

משחקים מתאימים: משחקי סיבה ותוצאה: שכלול מיומנות מוטורית עדינה/ לחיצה ותגובה, מנגנים, משחקיPop ups , מעודדי זחילה למינהם. שכלול השימוש בכדור: גלגול על הרצפה בישיבה, תפיסה, תזמון, הדדיות ותקשורת. משחק עם הגוף- התלהבות מיכולת הזחילה: זחילה במנהרה, משחקי קוקו במרחב, משחק גלגולים עם ההורה, השתובבות.

גילאי 10-12 חודשים:

התיישבות מעמידת שש
משיכה לעמידה בלול או מול שולחן
שיוט/ הליכה צידית
הליכה ראשונית (טווח הנורמה להשגת הליכה ראשונית הוא עד 18 חודשים)

משחקים מתאימים: שולחן פעילות (הכנה לנשיאת משקל על הרגליים בישיבה גבוהה ממול, ואח"כ משיכה לעמידה), עגלת דחיפה, מגדל טבעות, בועות סבון, קופסאת קוביות- הוראות פשוטות של להכניס ולהוציא, להקיש שתי קוביות ואח"כ התאמת צורות, בימבה יציבה.

השחלת טבעות, משימה לא פשוטה. כשהוא מצליח עודדו אותו ב"כל הכבוד!"

השחלת טבעות, משימה לא פשוטה. כשהוא מצליח עודדו אותו ב"כל הכבוד!"

התפתחות התנועה אצל התינוק קשורה בהחלט גם במידת הסקרנות של התינוק, ככל שיש לתינוק יותר מוטיבציה לחקירה, גירוי מתאים וסביבה מותאמת הוא יתקדם גם בהיבט המוטורי. בטיפול פיזיותרפיה עם תינוקות אני תמיד נעזרת במשחק ובצעצוע מתאים על מנת לעודד את התינוק וכך לקדם גם את התפתחותו המוטורית. הכל כמובן נעשה בהנאה ובכיף!

זוכרים שהקדמתי לומר שהכל מתחיל ונגמר בקשר בין ההורה לתינוק?
תשחקו איתם, דברו אליהם, תמללו את הרגשות שלכם ושלהם, המתינו שצריך ותאפשרו חקירה עד שהם ממצים, זה הבסיס שלהם לדעת להיות אמפטיים כלפי האחר, לבטא רגשות ולהרגיש בטוחים לצאת לחקור ולחזור אליכם כ"בסיס הבטוח" בעת הצורך לקרבה. אתם העיקר כאן, והצעצועים הם רק האמצעי.
תהנו יחד איתם!

ולסיום מוזמנים לצפות בסרטון מדהים של חוקר התפתחותי בשם טרוניק על still face experiment והוא מתאר בצורה מקסימה כמה יכולות חברתיות ותקשורתיות יש לפעוטות.

מקורות:

בקר,ע.,דוידי,ל. (1998). המשחק בגיל הרך. מתוך אתר הגיל הרך.

סטרן, ד. (1998). לידתה של אם. הוצאת מודן.

Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory.
Stern, D. (1995). The motherhood constellation. In: The motherhood Constellation,
Chapter 11, pp.171-190. London: Basic Books.
Winnicott D.W. (1960). The Relationship of a mother to her baby at the beginning. In
The family and individual development, (pp. 15-20). London: Tavistock.

Share