18.12.16 מאת: יעל אורן - פיזיותרפיה התפתחותית לתינוקות וילדים

זמן האמבטיה הוא רגע משמעותי בשגרת היום של התינוק וההורה. בכתבה הבאה אתן סקירה קצרה של אביזרי אמבטיה מתאימים לכל גיל ושלב התפתחותי ואיך נוכל להפיק מזמן האמבטיה זמן איכות עם התינוק בו גם הקטנטנים ייהנו וגם אתם ההורים תקבלו מהם בחזרה.

אז ממש בהתחלה… בחודש הראשון לחיים התינוק עוד קטן ביחס לאמבטית התינוקות. בשלב זה האביזר הטוב ביותר הוא הידיים שלכם, התינוק יחוש ביטחון במעבר לתוך המים כאשר יחוש את המגע שלכם והיד המחבקת. כמובן שבימים הראשונים כדאי שיהיה עוד מבוגר שיוכל לסייע ברחצה, בהושטת המגבת וכו'. איך בכל זאת להקל את המעבר לתוך המים? ניתן לעטוף את התינוק בחיתול טטרא גדול ולהכניסו לתוך האמבטיה בצורה הזו, בתוך המים אחרי שהסתגל לאט לאט לפתוח את החיחול עד להשלתו לגמרי. ניתן להניע באיטיות את התינוק בתוך המים, לשיר ולדבר אליו זה יכול להרגיע אותו, להפחית את החרדה ואפילו לייצר רגע של מיקוד מבט אל הפנים שלכם.

בגיל חודש – חודשיים כשהתינוק עלה קצת במשקל ומסוגל להשאר רגוע בתוך האמבטיה ניתן להשת

מש באביזרים כמו "הדפני" שזו מעין תושבת בתוך האמבטיה שנתפסת בלחץ, עליה חשוב לשים ריפוד או מגבת כדי למנוע החלקה של התינוק. התינוק בעצם שוכב בתוך הדפני, ולנו נשארות שתי ידיים פנויות למלאכת הטיפול בתינוק, ולהתמלא באושר מהחיוכים שלהם. אחרי שסיימנו להתנקות אפשר לתת לקטנים צעצוע טבעתי מפלסטיק שניתן להרטיב כדי שיאחזו אותו בשתי ידיים בקו האמצע של הגוף. הדפני המחבק יקל עליהם למצוא את קו האמצע ולקרב לכיוון הפה., מעבר למידע ההתפתחותי שזה מספק, ההבאה של חפצים והידיים לכיוון הפנים והפה היא פעולה של הרגעה עצמית שהתינוק לומד.

סביב גיל 4-5 חודשים התינוק ייחל להתעניין בפלג גופו התחתון, יחל לקרב את ידייו לכיוון רגליו. גם כאן הדפני יקל עליו במשימה וזו הזדמות נהדרת לאפשר להם את הגילוי העצמי בלי שכבות של בגדים. בשלב זה התינוק כבר יכול להינות ממגע של הידיים עם המים והשפרצות בעקבות זאת, אל תתפלאו אם הוא יתגלגל מצחוק (תכינו את המצלמות!).

img-20161111-wa0012

אז מתי כבר הדפני לא יתאים? סביב גיל 5-6 חודשים שהתינוק כבר מראה בשלות להושבה, ומנסה לחמוק מהדפני זה הסימן שצריך לעבור הלאה. קודם כל, כי זה כבר הופך להיות לא בטיחותי וגם כי יש כבר דרכים טובות יתר לקלח את התינוק. בשלב הראשון- ניתן להניח מגבת למניעת החלקה בתוך אמבטית התינוק ולקלח אותו בישיבה תמוכה (כן, זה פחות נח), או שיש אמבטיות מתנפחות קטנות שנכנסת בתוך האמבטיה כמו הברווזון שבתמונה, שמאפשרות ישיבה תמוכה בבסיס צר המספק לתינוק תמיכה, ריפוד ומשטח נגד החלקה. פה באמת כבר אפשר לעשות כיף חיים. בישיבה- נקודת המבט של התינוק לסביבה היא שונה, שתי הידיים שלו פנויות לחקירה ולמשחק במים ועם המשחקים. זו דרך נפלאה לשלב התפתחותי זה ולא רק בבית, אם אתם בעונת הקיץ קחו אותה אתכם גם לחוף הים או לבריכה, הם בטוח ייהנו. עד מתי? עד שהתינוק מנסה להתרומם מהישיבה, בדר"כ סביב גיל 8-9 חודשים מתחילה כבר הסקרנות לתנועה ומשיכה לעמידה (יש כאלה שאצלם זה יהיה לפני וכאלה שאצלם זה יופיע אחרי, הטווח והשונות מאוד רחב).

 

img-20161111-wa0007 אז כבר ניאלץ לעבור למושב טבעת בתוך האמבטיה- בו התנוק יישב אך לא בקלות יוכל להיעמד.  יש מגוון של כסאות בשוק, חשוב לשים לב שהוא נתפס בוואקום למשטח האמבטיה למנוע החלקה ומתאים למימדיו של התינוק. עכשיו כבר ניאלץ למלא את האמבטיה ביותר מים, אבל אם יש אחים גדולים אפשר להזמין אותם להצטרף וזו כבר באמת חגיגה. משחקי אמבטיה וקצף יתאימו לגיל הזה.

<תמונה >

זיכרו שזה רגע של הפוגה בשגרת היום, רגע של רוגע לפני השינה, תיהנו יחד עם תינוקכם שירו לו, חבקו אותו ובטוחה שתקבלו בחזרה חיוכים, צחוק מתגלגל וכמה שפריצים של מים.

ומה אתכם ההורים? אל תשכחו את הנוחות שלכם, שמרו על הגב שלכם ותמיד תהיו בקרבת התינוק למען בטיחותו. תשקיעו בשרפרף עליו תוכלו לשבת לצד האמבטיה מבלי להתכופף, שמרו על הגוף שלכם הוא לא פחות חשוב.

Share