27.03.17 מאת: yaeloren

מתי הוא יתחיל ללכת? כמה פעמים שמעתם אחרים או את עצמכם שואלים את השאלה הזו? ההליכה היא אבן דרך כל כך משמעותית בהתפתחות המוטורית של פעוטות, ולא סתם היא מסמלת את את המעבר בהגדרה מתינוק לפעוט. אמנם לפני השגת הליכה תינוקות בדרך כלל משיגים ניידות על ידי זחילה, אך ברגע שהם מתחילים ללכת, הם יירצו לטרוף את העולם, יחושו תחושת עצמאות  גדולה.

לפני השגת הליכה נדרשות  מיומנויות של עמידה מול רהיט או חפץ, יכולת ללכת בתמיכה על רהיטים לצדדים, מעבר בין רהיט אחד לשני בהתנתקות קלה והליכה בדחיפה של חפץ. בהתפתחות התקינה ישנו טווח רחב מאוד להשגת הליכה עצמאית, בין 12 ל 18 חודשים. לעיתים, פרק הזמן בין השגת מיומנות הליכה בתמיכה ועד להשגת הליכה עצמאית (ללא תמיכה) ייקח זמן רב, זה תלוי מאוד בבשלות הפיזית והרגשית של כל פעוט. חשוב להבין זאת ולתת להם אפשרות להתנסות על שיימצו, מתוך הקשבה והבנה של הפעוט. לרוב, גם יישלבו בין זחילה להליכה מכיוון שהזחילה תהיה יותר יעילה עד שההליכה מתבססת ומשתכללת.

איך לעודד הליכה עצמאית?

את הפעוט שכבר הולך הצידה בחופשיות מול חפצים, נוכל לעודד לעשות "מעברים קטנים" בין שולחן הסלון לדוגמה לספה. מעין חצי סיבוב, כאשר היד מובילה את התנועה של האגן והרגליים.

דחיפה של כסא בשטח הבית היא עוד דרך לעודד הליכה. ניתן גם להציע עגלת דחיפה, רק שימו לב שהיא מספיק כבדה על מנת להיות בטיחותית. הפעוט אינו יציב מספיק להתנייד עם עגלת דחיפה קלה, הוא יישא עליה כמעט את כל משקל גופו ויתהפך!

משחק עם מגנטים מול המקרר למשל, יעזור לחיזוק של האגן והגוו. בצורה הזו יש פחות תמיכות מאשר מול חפץ, וגם ניתן לאתגר בגבהים שונים של המגנטים, כך שהפעוט יידרש להתכופף מעט ולהתרומם.

רכיבה על בימבה- התנסות עם ישיבה על בימבה ודחיפת הרגליים כדי לייצר תנועה קדימה גם תהיה מהנה עבור הפעוט וגם תעזור לקדם מרכיבים נדרשים להשגת ההליכה העצמאית. השגיחו עליהם ותעזרו להם לדחוף קדימה בהתחלה, לאט לאט יתפסו ביטחון ויכולת עצמאית.

רכיבה על בימבה מחוץ לבית עם נעליים

רכיבה על בימבה מחוץ לבית עם נעליים

מתי לרכוש נעליים?

בטח שמעתם או אמרו לכם שלא צריך לקנות נעליים עד שהפעוט לא הולך יציב כחודש ימים, תתפלאו לשמוע שיש אמת אחרת!  אפשר ורצוי לחשוף את הפעוט לנעליים גם בשלבים ההתחלתיים של השגת הליכה מתוך שיקולים רבים כמו: התנסות תחושתית לנעול נעליים, לאפשר לו משחק חופשי במשטחים כמו גן שעשועים, או לרכב על בימבה מחוץ לבית. וגם, פעוטות רבים עם גמישות במפרקים, או היפוטוניים, אשר מתקשים קצת בהשגת ההליכה ושלבי העמידה והייצוב דוקא ייתרמו מנעילת נעליים אשר תספק להם "עוגן" ותמיכה נוספת ולכן, הנעל יכולה דווקא לקדם את השגת ההליכה. פה נכנס השיקול הבריא ביותר והוא הגיוון. חשוב לגוון בין יחפנות (בלי נעליים) לבין נעליים. להיות קשובים לפעוט, ולהבין את צרכיו.

איזו נעל לרכוש?

מבחר נעליים, מאיפה להתחיל?

מבחר נעליים, מאיפה להתחיל?

ישנם סוגים רבים של נעליים המתאימים ולכל רגל נעל המתאימה לה, שוב אין אמת אחת. אז נעשה קצת סדר:

נעלי טרום הליכה: סוג של גרב על סוליית עור או גומי. אין להן הרבה משמעות וניתן לוותר עליהן. אבל, לפעמים הן דווקא יהיו מאוד שימושיות: למשל, בחורף כשמאוד קר והתינוק מבלה הרבה בעמידה על רצפה קרה, או כאשר נמצאים במשטחים לא בטיחותיים לעמידה יחפים או עם גרביים , אצלינו למשל הן נקנו לפני טיול שטח וקמפינג ושירתו את המטרה.

נעלי טרום הליכה לדוגמא

נעלי טרום הליכה לדוגמא

נעלי צעד ראשון: נעליים עם סולייה מאוד גמישה, בדרך כלל מתאימות לפעוטות אשר נמצאים בשלבי השגת הליכה ראשוניים, או שהחלו ללכת. הסולייה הגמישה מאפשרת לפעוט לשלב בין זחילה להליכה, וגם לקשת של כף הרגל להמשיך ולהתפתח. מצד שני, הן בדרך כלל מעט גבובות ומספקות יציבות לקרסול שהינה הכרחית בשלבי הליכה ראשוניים. גם כאן, חשוב לגוון בין יחפנות לנעליים. ניתן לנעול נעליים מחוץ לבית ולתת לפעוט לבלות יחף או עם גרביים בתוך הבית. שימו לב לבחירת מידה נכונה, חשוב שהן יהיו במידה ולא גדולות מדיי, בדרך כלל מחזיקות פרק זמן של עד 3 חודשים.

נעלי צעד ראשון לדוגמא

נעלי צעד ראשון לדוגמא

מתי נעלי צעד ראשון פחות מומלצות? ישנם תינוקות רבים בתוך טווח האוכלוסייה התקינה, עם גמישות יתר או מעט היפוטוניים. אשר להם, דווקא נעל "רגילה" כמו נעל ספורט למשל, עם סולייה בקשיחות בינונית ולא דקה במיוחד ותמיכה טובה בקרסול יעשו יפה את העבודה. הם דווקא ייתרמו מנעילת נעל כזו לפעמים עוד לפני השגת הליכה עצמאית, ואולי הנעל אף תהיה הטריגר לצעדים הראשונים. גם פה, כמו במקרים הקודמים, חשוב לגוון! גם יחפנות וגם נעליים.

איך לדעת במה לבחור?

חשוב למדוד את הנעליים לפעוט, לכו איתם לחנות ותמדדו להם את הנעליים. תזכרו שזו ההתנסות הראשונה שלהם ובוודאי זה חרגיש להם קצת מוזר, גם הסביבה שונה מאשר סביבת הבית המוכרת, אבל בכל זאת, נסו להניח אותם בעמידה והסתכלו האם מרגיש בנח? האם מרגיש בטוח לצעוד ? זיכרו שכל פעוט הוא שונה.. מבין שלושת ילדיי כל אחד היה שונה. הגדולים עשו את הצעדים הראשונים שלהם בחנות בה מדדתי להם לראשונה את הנעליים (והן לא היו צעד ראשון..) והקטן דווקא פחות הלך עם נעליים והיה זקוק לשילוב בין יחפנות לבין נעלי מאוד גמישה כמו נעל צעד ראשון.

איך יודעים שהנעל כבר לא מתאימה?

בשלבים הללו, הסימן להחלפת הנעל אינו דווקא המידה, אלא יהיו סימנים אחרים כמו נפילות מרובות, שחיקה של הנעל בצד מסויים שירמזו לנו שכדאי לעבור הלאה. הנעל השנייה בדרך כלל יכולה להיות כבר לטעמכם, נעל ספורט עם סולייה בקשיחות בינונית היא בחירה נהדרת. זיכרו שהפעוט צריך להתרגל לכל נעל בדיוק כמונו המבוגרים.

הצלחתי לעשות לכם קצת "סדר" ? אני שמחה! אם אתם עדיין מתקשים להחליט מה נכון עבור הפעוט שלכם? אשמח לפגוש אתכם ולעזור לכם לעשות את הבחירה הנכונה ביותר עבורו.
יעל אורן- פיזיותרפיסטית התפתחותית 0548184299

Share